Quinoa

Quinoa neboli merlík chilský, latinsky Chenopodium quinoa. Jedná se o velmi starý druh rostliny, který je v Jižní Americe využíván po dlouhá staletí. Její původní úpravu nikdo nezná, ale dnes se vaří stejně jako většina obilovin – plody se vaří ve vodě a mladé listy se používají na salát. Cení se hlavně pro vysoký obsah bílkovin, vápníku a rostlinného tuku. Quinoa je bezlepková rostlina. Také má v sobě zastoupeny všechny esenciální aminokyseliny, které si tělo nedokáže samo vytvořit. Pojďte se společně s námi podívat na další zajímavá fakta o rostlině zvané quinoa.


Quinoa společně s amaranthem a pohankou patří mezi tzv. pseudo-obiloviny. U většiny obilnin je plodem obilka, zde máme nažku. Obsahuje hodně vlákniny, což dělá dobře našim střevům a bojuje tak proti zácpě. Díky nerozpustné vláknině pomáhá předcházet srdečním onemocněním a snižuje krevní tlak. Dále je bohatá na železo a hořčík, což v kombinaci s vápníkem dobře působí na kvalitu spánku. Pokud máte potíže s usínáním, přidávejte pravidelně k večeři lžíci quinoi.

Za zmínku jistě stojí i obsah vitamínů B a E. Druhý zmiňovaný nám pomáhá při regeneraci těla a zbavování se volných radikálů (vitamín E je silným antioxidantem). Také zpevňuje pleť a dělá ji pružnější, posiluje nervy a snižuje riziko rakoviny. Pravidelná konzumace se doporučuje lidem trpícím na migrény. Vědci skupiny NASA zvažují přidání quinoi na jídelníček astronautů. To svědčí o tom, jak komplexní tato rostlina je.

Použití a příprava

Quinoa je k dostání v různých barevných variantách (bílá, červená, černá), nejběžněji používaná a cenově nejdostupnější je klasická bílá (nejedná se o záporný jev jako např. u bílé mouky, tady jde jen o barevné označení). Vaří se podobně jako rýže v poměru zhruba 2 díly vody a 1 díl quinoi. Nemusí se předem namáčet, ale pokud chcete mít rychleji uvařeno, není to na závadu. Vaří se 10-15 minut. Každý dovozce quinoi se vyznačuje jinou savostí, tudíž i doba varu a množství vody je potřeba individuálně vyzkoušet. Můžete ji použít jako přílohu, udělat z ní kaši, zapéct, či použít mouku z quinoi.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je marcela. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Komentáře nejsou povoleny.