Polenta čtyřikrát jinak

Polenta neboli hrubá kukuřičná krupice je vynikajícím pokrmem na léto. Její příprava je rychlá a jednoduchá, zasytí vás a navíc díky jejímu ochlazovacímu efektu nezatíží trávení v horkých dnech. Navíc je naprosto bezlepková, takže si ji můžou v klidu dopřát lidi s bezlepkovou dietou. Ukážeme vám 4 recepty, které mohou obohatit vaše letní stolování.

Polenta

Ingredience:

Kukuřičná polenta 400g

Voda 0,9l

Sůl

Koření a bylinky dle chuti

Postup:

Do vroucí osolené vody vsypeme za stálého míchání polentu, ztlumíme a několik minut vaříme. Pokud máme instantní verzi kukuřice (poznáme podle nápisu nebo označení na obalu), dobu varu zkrátíme na 1 minutu. Polenta někdy ráda hrudkuje, v  tomto případě buď vymixujte tyčovým mixérem nebo do vody přisypávejte obilninu velmi pomalu a pořád míchejte. Správná hustota je taková, že v kaši stojí vařečka. Po dovaření můžeme dochutit bylinkami a kořením. Toto je základní recept na polentu, která může být použita jako ranní kaše, příloha nebo ji dále zpracujeme.

 

Polentový knedlík

Postup:

Uvaříme hustou polentu podle předchozího postupu a nalijeme do srnčího hřbetu nebo tlačenkového střeva. Dáme zchládnout a ztuhnout do lednice. Po zhruba 3 hodinách by měla být polenta vychlazená. K přípravě knedlíků stačí pouze nakrájet na kolečka a napařit. Vznikne nám rychlý a zdravý bezlepkový knedlík jako příloha k omáčkám.

Grilovaná polenta 

Ingredience:

Polentový knedlík

Koření, bylinky

Zeleninu

Česnek

Postup:

Grilovaná polenta se vyrábí z knedlíku jednoduše tak, že se nakrájená kolečka pokladou na  rozpálený, olejem lehce potřený plech a peče se v troubě na 180°C  z každé strany, dokud nezíská křehkou kůrčičku. Jelikož je to lehká zdravá varianta, nečekejte nic tradičního. Konzistencí je polenta celkem měkká, ale pokud přidáte již při vaření dobré koření, výsledek je velmi dobrý :-) . K takto připravené polentě si můžeme dát třeba cuketu nebo kukuřici.

Zapečená polenta s houbami

Tato úprava kukuřice se hodí spíše pro chladnější dny. Pokud však máte hodně hub, klidně si dejte tento nákyp i v létě, avšak jen občas pro zpestření jídelníčku.

Ingredience:

Polenta

Sůl

Voda

Cibule

Houby

Zelenina

Kmín, rozmarýn, oregáno

Sýr/ tofu

Postup:

Uvaříme polentu podle základního receptu a necháme chvíli vychládnout. Uvaříme jí dostatečné množství, protože budeme tvořit vrstvy, aby nám zbylo (množství určete podle velikosti pekáčku). Mezitím co polenta chládne, na cibulce s kmínem si osmahneme houby, jaké máme rádi (žampiony, praváky, hlívu atd.). Pro šťavnatější pokrm můžete přidat i nějakou zeleninu, třeba květák, pórek nebo kapustu. Zase dáme vychládnout a budeme se věnovat první vrstvě polenty. Tu klademe ve výšce zhruba 0,5 cm na vymazaný plech. Na ni navrstvíme vychládlou vrstvu hub. Takto vrstvy střídáme až nevyčerpáme všechny připravené potraviny. Kdo si chce jídlo něčím zpestřit, může vždy vrstvu hub posypat nastrouhaným sýrem (eidam, niva, parmezán) nebo nastrouhaným uzeným tofu. Pečeme asi 30 minut při teplotě 180°C.

Dobrou chuť!

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je marcela. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Komentáře nejsou povoleny.